Tågresan across the country

Naturligtvis var vi i god tid på stationen vilket skulle visa sej inte alls var nödvändigt . Vi fick sitta i 1:a class loungen

(Här skulle bild ett komma in men en alldeles för svag internetkontakt omöjliggör detta , kanske kommer bilderna senare )

vilket inte alla fick göra ( Bild 2 )

Alla , ca 1000 , väntar tålmodigt och för de minsta finns tom spjälsängar att tillgå .Men de väntande ligger , sitter eller går omkring, massor med bagage, säckar ,kartonger . Ja allt , mellan himmel och jord, utom levande djur , det kan vi inte se några .
Klockan blir 18, 19 , 20 och kl 21 skulle alla 1000 ombord . Men det skulle dröja ytterligare 2,5 timmar innan tågvisslan signalerade avgång ! HURRA ! ! !

Natt på tåget
Jag kan inte dela upplevelserna med Susanne , den första natten på tåget , pga att Susanne somnade på en gång .
Om det var biverkningar av malariamedicinen eller allmän sömnbrist så blev jag fylld av liknelser under natten .
Tänk dej att gå i lustiga huset på gröna lund : Vagnarna guppade,dels lodrätt som moster Ingeborgs plym , dels från sida till sida som moster Ingeborgs hatt .
Vi " bodde " i 18:e vagnen av 20 och jag kände det som omvagnen dansade långdans , nämligen slängde och svängde .
Har ni suttit längst bak i en jumbojet . Där svänger flygplanet på " svansen ".
Jag trodde att vi skulle åka av rälsen många gånger .
SSen skulle jag på "toaletten ". Vagnen hoppar upp och ner och jag står i störtloppsställning och håller mej i ett handtag . Det känns som om jag rider i galopp och håller hästen i manen . Ligger och skrattar åt allt detta och ser mina bilder fara förbi, och är faktiskt lite rädd, lyssnar till Susannes lugna snarkningar och försöker luga ner mej .
På dagens ljusa timmar vi vi många underbara upplevelser . ( bild 3 ) Egen kupe  som vi mysade till lite .  Helöppet fönster , fantastiska vyer . Tåget slingrade sej fra genom ett bergslandskap ca 2500 möh . Titt  som tätt passerar vi genom tunnlar . Täta stopp vid byarna . ( bild 4 )
Anlände 03.45 till Mbeya . Månen lyste full i kolsvarta natten .

Nu måndag morgon drar vi vidare med buss till Malawisjön . Det lär bli en vådlig resa men mycket naturskön , har vi hört .

Kommentarer
Postat av: Joanna

Jag minns det precis som ni beskriver. Vi fick vänta åtta timmar efter utsatt avgång, mycket ironiskt när jag tänker på hur vi stressade till stationen.

Visst var det rangligt men ack så häftigt! Glöm inte att visa bilder på Malawisjön och hur den gör sig där!

2011-11-14 @ 19:42:23
Postat av: Björn

Torsdag 17/11 Nu börjar jag undra var ni håller hus

Björn

2011-11-17 @ 13:24:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0