sjukhusbesök igen

En 17-årig pojke hade rejält ont i magen , var trött och ville inte gå till skolan . Mama Lema ville gärna att en läkare skulle undersöka honom . Jag ombads att följa med och det passade utmärkt eftersom denna pojke , några dagar tidigare , bett mej om hjälp att ordna en HIV-test.
Tidsbeställning existerar inte här utan man köar sej in till läkaren .
Vi anmälde oss i en reception och påbörjade sedan köandet . Först till doktorn som ordinerade diverse provtagning . Nu till laboratoriet och sedan till kön på HIV.mottagningen . Åter efter det till doktor nr 1 för resultatsammanställning : Malaria pos , HIV neg . Fick nu recept på mediciner som vi direkt hämtade ut på apoteket lite längre ner i korridoren . Det iordningställdes 4 olika påsar medicin , en sort i varje och nu var vi klara .
Denna procedur hade tagit sina timmar men allt var ju fixat på en och samma gång. Personalen var mycket vänliga och medköarna både hjälpsamma och pratsamma .
Pojken och jag var trötta men nöjda . Tuctuc hem till barnhemmet för verkställning av ordinationen .

Kommentarer
Postat av: Vivianne Holtz

Ja bara säjer då det, tack för alla era upplevelser ni förmedlar.Jag uppskattar det verkligen. Snacka om kontraster till vår vardag här hemma. Häri segar vi oss igenom den smällkalla vintern, men det går det med. Kramar till er båda/ Vivianne

2011-02-17 @ 21:13:35
Postat av: Maria Drejare

Imorgon åker Lena och jag med slutmål Boma. Ikväll en skidtur i underbart vinterlandskap , kontrasten till Afrika går knappt att föreställa sig.

Ser fram emot vår rundresa och sen vårt besök hos er på barnhemmet.

Stor kram Maria

2011-02-17 @ 22:23:54
Postat av: Siv Myrén

Hej, sänder soliga hälsningar från snöigt och kallt Trollhättan!

Jag läser och det är så roligt att få ta del av det ni upplever! Nu läser jag att det är flera av mina "systrar" som ska åka ned till Tanzania ! Vad spännande, ni ska ha det bra! Hoppas ni alla har bilder att vis då vi ses i september!!

Fortsätt med ert viktiga arbete! Kram Siv

2011-02-19 @ 11:19:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0