Snart 2 månader i Tanzania

Nu har det snart gått 2 mån sedan vi lämnade Sverige . Tiden här går lika fort som hemma trots att tempot är mycket långsamt . Det gäller att ha tålamod i massor , stress existerar inte och klockan kan man ha i väskan .

      Idag har det regnat igen  ett par tiimmar ,men på eftermiddagen ser det lika dammigt ut igen . Det var tredje gången som det regnade i Boma . Vi försöker förstå hur livet är för människor i Boma , inte lätt , och ofta fattar vi ingenting .

      Den gångna veckan har vi varit till ett par boardingsschools med lånad bil , lånad chafför  och Mama Lema . Ca 50 av Mama Lemas barn går i sådana skolor , även så små som 5-åringar . Det är mycket vanligt här med privata boardingschools . Det anses att statliga skolor har mycket dålig kvalitet. Men för att betala skolavgifter behövs sponsorer .  ( jmf  Vilka barn går på internatskolor i Svrige ? ) .

      Nu har vi pratat så många gånger om Mama Lema  så här kommer hon nu på bild !!!

Kommentarer
Postat av: Lena A

Här har fem Sophior

fått en rapport från Björn

I gengäld kommer en redogörelse här ifrån vårt hörn



Först måste jag säga

att det var roligt att se

och höra att ni verkar trivas

och klarar av frustrationerna me



Efter ännu mer fili på Swahili

är ni nästan en av dem

Här i den del av världen som också är ert hem

har vi nu cyklamen och amaryllislök

tidiningarna gör reklam för överdådliga julbordskök



En nyhet för i år är hur modemedvetna kvinnor

draperar sitt hår

En toppluva med toppen opp

med en pigg liten boll(ev av päls)som högsta punkt



Själv har jag köpt fel

en uteliggarvariant och är hjälplöst ute

Men med tanke på att jag varit innebandytjej

på ett trevligt 50-årskalas

har jag ju redan haft en boll på huvudet



Lycka till med alla intryck

toaletten känner jag igen från Indien

om man tar bort stolen



Tänk så mycket spännande perspektiv ni får

Vad är väl ett perspektiv mot ett julbord?

Alldeles underbart! tror Lena

2010-11-15 @ 20:18:45
Postat av: Björn

Hej Nu kommer jag snart igen. Flygbiljett bokad med Ethiopian Airlines. Jag får ta med en extra väska. Fly with them. Jag ska ta med skor, leksaker, en del sjukvårdsmat (sårvård). Kram till Er båda Björn

2010-11-19 @ 15:43:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0